Przebieg zajęć z wykorzystaniem METODY AKTYWIZUJĄCEJ MUZYKOTERAPIA:

ODREAGOWANIE:

1. Powitanie uczestników.
2. Imię z rymem – uczestnicy kolejno mówią jak mają na imię i dodają do imienia wyraz, który się rymuje, np. „Jestem Grześ, co idzie przez wieś’
3. Dzieci chodzą w takt muzyki – jeżeli rytm jest ćwierćnutowy to maszerują , jeżeli słyszą „ósemki”- lekko biegają na palcach, jeśli słyszą półnuty, to chodzą ciężko jak „słonie”.
4. Ćwiczenie rozluźniające pt. „Zrywanie jabłek” – Stań prosto, nogi w lekkim rozkroku, ręce zwisają i lekko się huśtają. Wyciągnij prawą rękę, jakbyś chciał zerwać jabłko z drzewa. Jabłko wisi bardzo wysoko, musisz się bardziej wyciągnąć, tak mocno, że odrywasz lewą stopę od ziemi. Stań prosto, poczuj, jak odprężyło się całe ciało. 3x Zmiana rąk.
5. Ćwiczenia oddechowe /na tle spokojnej muzyki/.
– pokaz prawidłowego oddychania (wdech nosem, wydech ustami)
– wdech z równoczesnym uniesieniem jednej ręki do góry, wydech – ręka miękko opada na dół
– wdech – obydwie ręce do góry (skorygowanie postawy ciała), wydech – ręce miękko opadają na dół.
– wdech – wydech; krążenie barkami.

ZRYTMIZOWANIE:

1. Zaklaszcz w dłonie, tak jak chcesz – uczestnicy kolejno klaszczą w dłonie, tak jak chcą
2. Echo rytmiczne./Prowadząca klaszcze w dłonie podając prosty rytm. Wszystkie uczestnicy, jak echo powtarzają razem ten rytm. Następnie uczestnicy, po kolei podają jakiś rytm, a pozostali go powtarzają.
3. Orkiestra rytmiczna. Rozpoczyna prowadząca uderzając w dłonie – podaje prosty rytm. Uczestnicy włączają się kolejno przez naśladowanie. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci włączą się do orkiestry i brzmi ona najgłośniej.

UWRAŻLIWIENIE:

1. „Masaż”. Zabawa odprężająca w parach. Dziecko wykonuje masaż na plecach kolegi stosując ruchy wynikające z treści wiersza.
Idzie pani: tup, tup, tup, (na przemian uderzamy w plecy końcami palców)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, (uderzamy jednym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop, (uderzamy dłonią)
żaba robi długi skok. (uderzamy opuszkami palców w dwie odległe części pleców)
Wieje wietrzyk: fiut, fiut, fiut. (dmuchamy w szyję)
Kropi deszczyk: puk, puk, puk, (delikatnie stukamy wszystkimi palcami)
Deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup, (uderzamy dłońmi zwiniętymi w miseczki)
a grad w szyby: łup, łup, łup.(lekko uderzamy pięściami)
Świeci słonko, (ruchem okrężnym gładzimy dłonią plecy)
wieje wietrzyk, (dmuchamy we włosy)
pada deszczyk. (stukamy palcami)
Czujesz dreszczyk? (lekko szczypiemy w kark).

RELAKS:

1. Relaks przy muzyce. – Na tle spokojnej muzyki relaksacyjnej, prowadząca podaje słowa sugestii. Uczestnicy siedzą wygodnie, oczy maja zamknięte/.
Jest słoneczny, letni dzień.
Idę wolno brzegiem morza,
Stąpam po żółtym, gładkim piasku.
Bose stopy zapadają się w nim.
Piasek cichutko skrzypi.
Jest miękki i bardzo ciepły.
Po jednej stronie widzę spokojne morze i daleki horyzont,
Po drugiej sosnowy las.
Od morza wieje lekki wiatr.
Aromat żywicznych drzew miesza się z zapachem morza.
Błękit miesza się z zielenią i kolorem żółtym.
Od barw i zapachów trochę kręci mi się w głowie.
Mam ochotę położyć się.
Kładę się na plaży.
Ciało grzeje mi piasek i słońce.
Delikatny plusk fal uspokaja mnie.
W górze błękit nieba.
Zamykam oczy, zapadam w półsen.
Wszystko staje się nierealne i nieważne.
Z oddali dochodzi stłumiony gwar głosów.
Otacza mnie cichy jednostajny szum morza
I piękna muzyka.
Od morza wieje orzeźwiający wiatr.
Otwieram oczy, oddycham głęboko.
Przeciągam się. Czuję przypływ sił.
Powoli wstaję.
Na horyzoncie widzę złotą obwódkę słońca.
Stąpam po żółtym piasku.
Spienione, chłodne fale delikatnie dopływają do moich stóp.
Spacer ten sprawia mi radość.
Moje myśli układają się w logiczną całość.
To, co zaplanowałem – wykonam
Bez pośpiechu, pewnie i z przyjemnością.

ŁAGODNA AKTYWIZACJA:
1. Spokojne uaktywnianie poszczególnych mięśni rąk i nóg.
2. „Energetyczne ziewanie”– uczestnicy delikatnie masują czubkami palców mięśnie twarzy w okolicy kości policzkowych i ziewają, przeciągają się .

Opracowała: mgr Pękala Natalia