1. Powitanie piosenką: „Witamy”, „Powitania nadszedł czas” oraz „Zróbmy wielkie koło”. Utrwalenie słów piosenek połączone z inscenizacją ruchową.
  1. Rozmowa o rozpoczynającej się jesieni na podstawie skarbów jesieni zgromadzonych w koszu Pani Jesieni. Nazywanie darów jesieni- kasztany, żołędzie, szyszki, liście. przyporządkowywanie ich do odpowiednich plansz z drzewami- klon, kasztanowiec, dąb, sosna, świerk.

Degustacja przysmaków jesieni- miodu, dżemów, konfitur, ogórków kiszonych i buraczków.

  1. Wspólny śpiew piosenki: „Jesienny bal” połączony z inscenizacją ruchową.
  1. Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o tematyce jesiennej:

– Po czym poznajemy, ze nadchodzi jesień. Jakie zmiany nastąpiły w przyrodzie?

– Jakie dary przynosi Pani Jesień? (owoce, warzywa, orzechy, kasztany, grzyby)

– Do czego ludzie wykorzystują dary jesieni: owoce i warzywa (do robienia zapasów na zimę: konfitury, sałatki warzywne, soki)

– Czy dary jesieni są potrzebne tylko ludziom? ( potrzebne są również zwierzętom do robienia zapasów, aby przetrwać zimę)

– Czy dni są tak ciepłe i długie jak latem? (Słońce świeci krócej, dni są krótsze, ranki i wieczory są chłodne)

– Jaki kolor dominuje jesienią? (pomarańczowy, rudy, czerwony, brązowy)

  1. Zabawa muzyczno- ruchowa: Kasztanki oraz Jesień i wiatr.
  1. Jesienny quiz „Co wiemy o jesieni?” Odpowiedzi udzielają dzieci z poszczególnych grup potwierdzając zdania jako prawdziwe lub fałszywe za pomocą plakietek z napisami TAK lub NIE.

– Jesienią często pada deszcz i wieje wiatr

– Jesienią przydają się parasole

– Jesienią liście drzew zmieniają swój kolor

– Liście na drzewach mogą być niebieskie

– Jaskółki i bociany odlatują do ciepłych krajów

– Lisy zbierają szyszki

– Niedźwiedzie, borsuki i jeże zasypiają na zimę

– Dziki jedzą ser

– Wszystkie grzyby można jeść

– Ogrzana przez słońce woda zamienia się w parę

– Drzewa zrzucają jesienią liście ponieważ przygotowują się do zimowego spoczynku

  1. „Jesienny masaż” z wykorzystaniem wiersza „Jesień” Dzieci dobierają się w pary, wykonują ruchy zgodne z treścią wiersza. Prowadząca zabawę powoli recytuje wiersz wykonując przy tym odpowiednie ruchy:

Drzewom we włosy dmucha wiatr-dmuchanie we włosy

A deszczyk kropi kap, kap, kap – delikatne stukanie w plecy sąsiada

Krople kapią równiuteńko

Szepczą cicho mój maleńki-głaskanie po włosach i całym ciele

Leci listek, leci przez świat-przesuwanie opuszkami palców po plecach

Gdzieś tam na ziemię cicho spadł – lekkie naciskanie w jednym miejscu

Leci drugi i leci trzeci – przesuwanie opuszkami palców po plecach dwa razy

Biegną zbierać listki dzieci – szybkie stukanie po plecach wszystkimi palcami

I z uśmiechem wszystkie liście układają w piękne kiście – głaskanie po plecach

  1. Zagadki tematyczne : (,,Zagadki dla najmłodszych” J. Stec)

Spada z drzewa jasnozielony,

kolcami jak jeż najeżony (kasztan)

Może być zimny, ciepły, północny, zachodni, słaby, albo tak mocny, że gdy dopadnie Cię na ulicy, twą czapkę zechce sobie pożyczyć (wiatr)

On zielony jest od wiosny, aż do lata,

ale żółknie, gdy nadchodzi późna jesień.

Potem wiatr go zrywa z drzew, by polatał

i tam upadł, dokąd podmuch go zaniesie (liść)

Z nim jest błoto, kurz bez niego

Co to jest? Powiedz kolego (deszcz)

Nie las, nie park-choć się zieleni.

Jabłka, gruszki, śliwki znajdziesz w nim w jesieni (sad)

  1. Zabawa „Czarodziejski worek”.

Rozpoznawanie przez dzieci warzyw i owoców poprzez dotyk. Na środku stoi pięć krzeseł. Udział bierze pięcioro dzieci zaproszonych do zabawy po imieniu. Kolejno wkładają rękę do worka i nie patrząc starają się odgadnąć, jakie warzywo lub owoc wzięły do ręki. Po wyjęciu warzywa lub owocu z worka weryfikują czy prawidłowo określiły jego nazwę.

  1. Zabawa muzyczno- ruchowa do piosenki: „Jesień malowała”.