Temat kompleksowy: SZARUGA JESIENNA

Temat zajęcia: KOLOROWE PARASOLE

Cele ogólne:

  • rozwijanie mowy;
  • wdrażanie do wypowiedzi;
  • wspomaganie w rozwoju zdolności do skupienia uwagi i słuchania;

Cele operacyjne  (dziecko…)

  • stosuje się do umów i reguł w zabawie;
  • rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słuchania;
  • rozumie i próbuje wypowiadać się na temat wysłuchanego wiersza;
  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej
  •  zwraca się bezpośrednio do rozmówcy,
  • śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru;
  • chętnie uczestniczy w zbiorowych tańcach i pląsach
  • dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu
  • kończy kartę pracy

Forma                                   

  • praca z całą grupą
  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

 

  • Wiersz Anny Łady Grodzkiej „Sześć parasoli”
  • Ilustracje parasoli sześciu parasoli;
  • Karta pracy

Przebieg zajęcia:

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Balonik”.
  2. Zabawa muzyczno – ruchowa doskonaląca poczucie rytmu pt. ” Pada deszczyk”
    – ilustrowanie ruchem treści piosenki;
    Pada deszczyk ( naśladowanie rękami padającego deszczu)
    pada deszczyk (naśladowanie rękami padającego deszczu)
    wieje, wieje wiatr ( wymachy rąk w prawo i lewo)
    błyskawica grzmot ( klaśnięcie w dłonie i tupnięcie nogą )
    błyskawica grzmot ( klaśnięcie w dłonie i tupnięcie nogą)
    a na niebie kolorowa tęcza ( zatoczenie kręgu rękami nad głową)
  3. Słuchanie wiersza A. Łady – Grodzickiej pt. ” Sześć parasoli”
    – ilustrowanie treści wiersza za pomocą sylwet;
    – rozmowa na temat treści wiersza;
    – wykonanie masażyku na plecach kolegi;

Treść wiersza:
Kiedy deszcz na dworze pada, to w szatni stoi kolorowych parasoli gromada.
Ten pierwszy w esy -floresy – to parasol Teresy.
Drugi – czerwony w kółka – to parasol Jurka.
Trzeci – beżowy w kropki – to parasol Dorotki.
Czwarty – żółty w kwiatki – to parasol Beatki.
Piąty – w ciapki zielony – to parasol Ilony.
Szósty – niebieski w kratkę – wybrał sobie Małgorzatkę.
Z Małgorzatą chodzi wszędzie i czeka, aż deszcz będzie.

 

  1. Zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność rozpoznawania kolorów i reagowania na umówiony sygnał pt. „Kolorowe parasolki”
    – wybieranie parasolek w kolorze zielonym, czerwonym, niebieskim lub żółtym;
    – swobodne poruszanie się w rytm muzyki;
    – na przerwę w muzyce każde dziecko powinno odnaleźć kałużę w kolorze odpowiadającym parasolce;
  2. Karta pracy: łącznie w pary parasoli z tym samym wzorem
  3. Zabawa muzyczno – ruchowa pt. ” Jesienny spacer”
    – podczas gry na trójkącie dzieci maszerują pomiędzy rozłożonymi na podłodze kałużami;
    – uderzenie w bębenek sygnalizuje schowanie się przed deszczem w ustalonym wcześniej miejscu;

opracowała: Joanna Rzegotka