Temat kompleksowy: SZARUGA JESIENNA
Temat zajęcia: KOLOROWE PARASOLE
Cele ogólne:
- rozwijanie mowy;
- wdrażanie do wypowiedzi;
- wspomaganie w rozwoju zdolności do skupienia uwagi i słuchania;
Cele operacyjne (dziecko…)
- stosuje się do umów i reguł w zabawie;
- rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słuchania;
- rozumie i próbuje wypowiadać się na temat wysłuchanego wiersza;
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej
- zwraca się bezpośrednio do rozmówcy,
- śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru;
- chętnie uczestniczy w zbiorowych tańcach i pląsach
- dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu
- kończy kartę pracy
Forma
- praca z całą grupą
- praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
- Wiersz Anny Łady Grodzkiej „Sześć parasoli”
- Ilustracje parasoli sześciu parasoli;
- Karta pracy
Przebieg zajęcia:
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Balonik”.
- Zabawa muzyczno – ruchowa doskonaląca poczucie rytmu pt. ” Pada deszczyk”
– ilustrowanie ruchem treści piosenki;
Pada deszczyk ( naśladowanie rękami padającego deszczu)
pada deszczyk (naśladowanie rękami padającego deszczu)
wieje, wieje wiatr ( wymachy rąk w prawo i lewo)
błyskawica grzmot ( klaśnięcie w dłonie i tupnięcie nogą )
błyskawica grzmot ( klaśnięcie w dłonie i tupnięcie nogą)
a na niebie kolorowa tęcza ( zatoczenie kręgu rękami nad głową) - Słuchanie wiersza A. Łady – Grodzickiej pt. ” Sześć parasoli”
– ilustrowanie treści wiersza za pomocą sylwet;
– rozmowa na temat treści wiersza;
– wykonanie masażyku na plecach kolegi;
Treść wiersza:
Kiedy deszcz na dworze pada, to w szatni stoi kolorowych parasoli gromada.
Ten pierwszy w esy -floresy – to parasol Teresy.
Drugi – czerwony w kółka – to parasol Jurka.
Trzeci – beżowy w kropki – to parasol Dorotki.
Czwarty – żółty w kwiatki – to parasol Beatki.
Piąty – w ciapki zielony – to parasol Ilony.
Szósty – niebieski w kratkę – wybrał sobie Małgorzatkę.
Z Małgorzatą chodzi wszędzie i czeka, aż deszcz będzie.
- Zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność rozpoznawania kolorów i reagowania na umówiony sygnał pt. „Kolorowe parasolki”
– wybieranie parasolek w kolorze zielonym, czerwonym, niebieskim lub żółtym;
– swobodne poruszanie się w rytm muzyki;
– na przerwę w muzyce każde dziecko powinno odnaleźć kałużę w kolorze odpowiadającym parasolce; - Karta pracy: łącznie w pary parasoli z tym samym wzorem
- Zabawa muzyczno – ruchowa pt. ” Jesienny spacer”
– podczas gry na trójkącie dzieci maszerują pomiędzy rozłożonymi na podłodze kałużami;
– uderzenie w bębenek sygnalizuje schowanie się przed deszczem w ustalonym wcześniej miejscu;
opracowała: Joanna Rzegotka