- Powitanie piosenką: „Do Przedszkola”.
- Opowieść ruchowa na powitanie. N. rozkłada na podłodze obręcze (krzewy), ustawia w różnych miejscach koszyki (kosze na śmieci). N. szóstce dzieci zakłada opaski z sylwetami wiewiórek, kolejnej szóstce opaski z sylwetami drzew. Pozostałe dzieci to spacerowicze. N . zaprasza na „spacer do lasu”. N. zaczyna opowieść: „Pewnego dnia dzieci poszły na spacer do lasu. Chodziły wąskimi ścieżkami, omijając poziomki, jagody, paprocie, wrzosy. Dzieci szły jedno za drugim, brodziły po liściach. W lesie rosły różne drzewa: wysokie, niskie. Na drzewach były różne kolorowe liście , które kołysał wiatr. Dzieci przeskakiwały różne przeszkody na drodze: patyki, gałęzie, kałuże. Posprzątały pozostawione przez innych spacerowiczów butelki i papiery. Następnie wypatrywały skaczące wiewiórki, stukające w drzewa dzięcioły. W drodze powrotnej dzieci zbierały kasztany i żołędzie oraz kolorowe liście do przedszkolnego kącika przyrody. Wróciły bezpiecznie do przedszkola i ozdobiły znalezionymi „skarbami jesieni” kącik przyrody”. Dzieci podczas zabawy, naśladują ruchy wypowiadane przez nauczyciela czynności.
Zabawa oddechowa pt. : „Czym pachnie las?”- dzieci wdychają powietrze nosem, wydychają buzią. Po chwili odpowiadają na pytanie: „Czym pachnie las?”
- Wprowadzenie w tematykę zajęcia poprzez odczytanie zagadek.
„Pomyśl, a odgadniesz wnet,
Kto ma igieł pełen grzbiet?” (jeż)
„Przez całą zimę słodko śpi.
A słodko dlatego, że miód mu się śni”. (niedźwiedź)
„W dziupli swej na drzewie, gdy nikt o tym nie wie,
Orzechów zapasy zbiera na złe czasy”. (wiewiórka)
Dzieci wybierają rozwiązanie spośród ilustracji przedstawiających różne zwierzęta
- Zabawa pt.: „Zwierzęta w lesie”. Dzieci chodzą na czworakach. N. pokazuje sylwetę zwierzęcia mieszkającego w lesie ( niedźwiedź, lis, wiewiórka, jeż, dzięcioł, sarna). Dzieci za każdym razem, naśladują ruchem dane zwierzę.
- „Przygoda Hałabały” – czytanie przez n-la opowiadania. (W trakcie czytania opowiadania dzieci odpowiadają na pytania n-la, związane ze zwyczajami leśnych zwierząt.)
Pewnego jesiennego dnia do Krasnala Hałabały przyleciał wróbelek. Wróbelek zaprosił krasnala na spacer po lesie. Gdy tak spacerowali Hałabała zobaczył stertę liści pod drzewem.
-Spójrz wróbelku, kto tu naniósł tyle liści? – zapytał wróbelka Hałabała
Jak myślicie, co wróbelek odpowie Hałabale??*
Rozejrzyj się Hałabało dookoła i zobacz, że już przyszła jesień. Drzewa gubią liście, robi się coraz zimniej i dni są coraz krótsze. Zwierzęta przygotowują sobie domy na zimę, a to jest legowisko jeża – odpowiedział wróbelek.
Wróbelek i Hałabała poszli dalej. Patrzą, a tu niedźwiedź kopie wielki dół. Zaskoczony krasnal pyta:
-Misiu, co ty robisz?
-Szykuję sobie gawrę.
-A co to jest gawra?
Powiedzcie krasnalowi co to jest gawra.*
-Zimowe mieszkanie niedźwiedzia, czyli jama wyścielona liśćmi, która osłania od mrozu i wiatru. Nasi spacerowicze postanowili nie przeszkadzać misiowi, pożegnali się z nim i poszli dalej.
Hałabała i wróbelek poszli dalej ścieżką przez las, postanowili sprawdzić jak inne zwierzęta przygotowują się do zimy.
Szli i szli, aż wreszcie spotkali wiewiórkę Rudą Kitkę. Hałabała zawołał ją, ale ona nie zwróciła na niego uwagi. Dopiero, gdy podbiegli z wróbelkiem bardzo blisko zauważyła ich.
-Dzień dobry Ruda Kitko- Przywitali się krasnal i wróbelek- Może pospacerujesz z nami?- Zapytali.
-Chętnie bym z wami poszła, ale nie mam teraz czasu. Zbieram orzeszki, szyszki, żołędzie, grzyby, które chowam w swoich dziuplach i zakopuję w ziemi. Mam tych spiżarni dużo, więc wiele czasu zajmuje mi ich zapełnienie. Dlatego nie boję się srogiej zimy, bo będę miała co jeść.
Ruda Kitka zabrała się z powrotem do pracy, a Hałabała pożegnał się z wróbelkiem i pobiegł do domu, żeby sprawdzić swoje zapasy.
*-pytania, które zadajemy dzieciom
- Rozwiązywanie jesiennego quizu (PRAWDA, FAŁSZ):
– jesienią często pada deszcz i wieje wiatr P
– jesienią jest tak ciepło, że chodzimy w krótkich spodenkach F
– jesienią przydają się parasole P
– jesienią liście drzew zmieniają kolor P
– liście na drzewach mogą być niebieskie F
– drzewa jesienią zrzucają liście, bo przygotowują się do zimowego odpoczynku P
– jaskółki i bociany odlatują do ciepłych krajów P
– niedźwiedzie, borsuki i jeże zasypiają na zimę P
– dziki jedzą ser F
– wszystkie grzyby można jeść F
- „Zbieramy zapasy na zimę” – na tablicy znajdują się trzy sylwety leśnych zwierząt (wiewiórka, niedźwiedź, jeż) oraz emblemat przedstawiające ich zimowe zapasy w rozsypce. Dzieci segregują zapasy do trzech koszy.
Problemy dla dzieci:
– podzielić zapasy tak, aby każde zwierzątko miało tyle samo, ile ma każde zwierzę?;
– tak podzielić, aby każe zwierzątko miało po 2 – ile zostało?;
– podzielić tak by pierwsze zwierzątko miało 3, a każde następne o jeden więcej.
- Zabawa ruchowa: „Zwierzęta i ich mieszkania” – na dywanie rozłożone są ilustracje (gawra, dziupla, stos liści). Dzieci otrzymują emblematy niedźwiedzia, wiewiórki, jeża i poruszają się swobodnie po Sali w rytm muzyki. Na sygnał n-lk np. „niedźwiedzie” – dzieci, które mają te emblematy idą do gawry ułożyć się do snu zimowego, pozostałe kucają. Powtarzamy zabawę wywołując inne zwierzęta.
- „Gdzie spędzasz zimę?” – praca w małych zespołach na dywanie. Zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli z wizerunkiem leśnego zwierzątka a następnie przyporządkowanie mu odpowiedniej ilustracji z miejscem spędzania zimowego snu .
- Zabawa odprężająca „Niedźwiadek”. Pożegnanie. Dzieci wyobrażają sobie, że są niedźwiadkami, które mają pełne brzuszki. Są leniwe, ociężałe, ich łapy nie chcą się poruszać. Każde dziecko – niedźwiedź kładzie się wygodnie na dywanie i zwija w kulkę, żeby było mu ciepło i miło. Ziewa, zamyka oczy, zasypia i przez chwilę leży nieruchomo w ciszy.