Temat zajęć: Święto Polski
Cele ogólne: Rozwijanie mowy i myślenia poprzez aktywny udział w zajęciach.
Cele operacyjne:
Dziecko:
– potrafi rozwiązać zagadki
– wie, jak nazywa się nasza Ojczyzna
– rozpoznaje flagę i godło Polski
– zna znaczenie barw narodowych
– śpiewa piosenkę , tańczy do muzyki
– rozpoznaje melodię hymnu państwowego
– zachowuje właściwą postawę podczas słuchania hymnu
– wykonuje prace plastyczną
Metody: Czynna, oglądowa, słowna
Formy: Indywidualna, zbiorowa
Pomoce: płyta CD z piosenkami, materiały do pracy plastycznej, symbole narodowe
Przebieg zajęć:
1. Powitanie piosenką ,, Na powitanie wszyscy razem”.
2. Rozwiązanie zagadek ( na tablicy umieszczona jest flaga i godło Polski ) : – Pytanie nietrudne- każdy to przyzna , jak się nazywa nasza Ojczyzna ? ( Polska ) -Biel na niej jest i czerwień , powiewa pięknie ,gdy wiatr się zerwie ( flaga ) -W górach mieszka wielki ptak. To jest naszej Polski znak Zobaczysz go kiedyś może , to jest przecież biały…(orzeł )
„Quiz o Polsce”- rozwiązywanie zagadek sprawdzających wiedzę o Polsce.
3. ,,Nasze barwy ojczyste” – przypomnienie znaczenia barw na fladze Polski ( biel –czystość, serce czyste, czerwień – miłość ) -dzieci opisują wygląd godła i flagi państwowej.
4. Zabawa ruchowa ,,Chorągiewki na wietrze ”- połowa dzieci z grupy otrzymuje kartki białe ,druga część grupy- kartki w kolorze czerwonym. Na przerwę w nagraniu ( odgłos wiatru ) zadaniem dzieci jest dobrać się w pary , tak aby powstała flaga biało-czerwona .
5. Rozmowa na podstawie wiersza: „Kto Ty jesteś? Polak Mały”. Próba wspólnego przedstawienia wiersza.
6. Zabawa słowna ,, Prawda -fałsz ”– nauczyciel mówi zdanie np.,, Mieszkamy w Polsce” , ,,Nasza stolica to Warszawa ”, ,,Flaga Polski ma kolor biało- niebieski ”-zadaniem dzieci jest określenie , czy to prawda czy fałsz .
7. Zabawa ruchowo-słuchowa ,, Baczność – hymn Polski ”. Dzieci poruszają się do muzyki ( nagrań melodii z różnych regionów Polski np. melodia góralska, Lasowiak i inne ) . W momencie , gdy dzieci usłyszą hymn państwowy mają za zadanie przybrać właściwą postawę –stanąć nieruchomo na ,,baczność ”a gdy słyszą inną muzykę – tańczą swobodnie.
8. Zadanie ,,Flaga Polski ” –na stoliku leżą pocięte paski kolorowego papieru . Zadaniem dzieci jest odnalezienie właściwych barw, umieszczenie ich i przyklejenie na szablonie flagi.
9. Zabawa muzyczno- ruchowa do piosenki: „Jestem Polakiem”.
10. Udział w akcji: „Szkoła do hymnu”- wspólny śpiew hymnu.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.
Opracowała mgr Pękala Natalia