Temat zajęć: Święto Polski

Cele ogólne: Rozwijanie mowy i myślenia poprzez aktywny udział w zajęciach.

Cele operacyjne:

Dziecko:

– potrafi rozwiązać zagadki

– wie, jak nazywa się nasza Ojczyzna

– rozpoznaje flagę i godło Polski

– zna znaczenie barw narodowych

– śpiewa piosenkę , tańczy do muzyki

– rozpoznaje melodię hymnu państwowego

– zachowuje właściwą postawę podczas słuchania hymnu

– wykonuje prace plastyczną

Metody: Czynna, oglądowa, słowna

Formy: Indywidualna, zbiorowa

Pomoce: płyta CD z piosenkami, materiały do pracy plastycznej, symbole narodowe

Przebieg zajęć:

1. Powitanie piosenką ,, Na powitanie wszyscy razem”.

2. Rozwiązanie zagadek ( na tablicy umieszczona jest flaga i godło Polski ) : – Pytanie nietrudne- każdy to przyzna , jak się nazywa nasza Ojczyzna ? ( Polska ) -Biel na niej jest i czerwień , powiewa pięknie ,gdy wiatr się zerwie ( flaga ) -W górach mieszka wielki ptak. To jest naszej Polski znak Zobaczysz go kiedyś może , to jest przecież biały…(orzeł )

„Quiz o Polsce”- rozwiązywanie zagadek sprawdzających wiedzę o Polsce.

3. ,,Nasze barwy ojczyste” – przypomnienie znaczenia barw na fladze Polski ( biel –czystość, serce czyste, czerwień – miłość ) -dzieci opisują wygląd godła i flagi państwowej.

4. Zabawa ruchowa ,,Chorągiewki na wietrze ”- połowa dzieci z grupy otrzymuje kartki białe ,druga część grupy- kartki w kolorze czerwonym. Na przerwę w nagraniu ( odgłos wiatru ) zadaniem dzieci jest dobrać się w pary , tak aby powstała flaga biało-czerwona .

5. Rozmowa na podstawie wiersza: „Kto Ty jesteś? Polak Mały”. Próba wspólnego przedstawienia wiersza.

6. Zabawa słowna ,, Prawda -fałsz ”– nauczyciel mówi zdanie np.,, Mieszkamy w Polsce” , ,,Nasza stolica to Warszawa ”, ,,Flaga Polski ma kolor biało- niebieski ”-zadaniem dzieci jest określenie , czy to prawda czy fałsz .

7. Zabawa ruchowo-słuchowa ,, Baczność – hymn Polski ”. Dzieci poruszają się do muzyki ( nagrań melodii z różnych regionów Polski np. melodia góralska, Lasowiak i inne ) . W momencie , gdy dzieci usłyszą hymn państwowy mają za zadanie przybrać właściwą postawę –stanąć nieruchomo na ,,baczność ”a gdy słyszą inną muzykę – tańczą swobodnie.

8. Zadanie ,,Flaga Polski ” –na stoliku leżą pocięte paski kolorowego papieru . Zadaniem dzieci jest odnalezienie właściwych barw, umieszczenie ich i przyklejenie na szablonie flagi.

9. Zabawa muzyczno- ruchowa do piosenki: „Jestem Polakiem”.

10. Udział w akcji: „Szkoła do hymnu”- wspólny śpiew hymnu.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.

Opracowała mgr Pękala Natalia