Temat zajęć: Wprowadzenie cyfry: „3”
Cele ogólne:
Rozwijanie mowy i myślenia poprzez aktywny udział w zajęciach.
Cele operacyjne: Dziecko:
– poznaje cyfrę 3 w aspekcie kardynalnym, porządkowym, mierzalnym
– bierze udział w zabawie ruchowej
– przelicza w dostępnym dla siebie zakresie
– powtarza prostą rymowankę
Metody:
Czynna, oglądowa, słowna
Formy:
Indywidualna, zbiorowa
Pomoce: płyta CD z piosenkami, liczmany do zajęć, plansze z cyframi, ilustracje do wiersza, karty pracy
Przebieg zajęć:
1. Powitanie piosenką: „Witamy”.
2. Powstanie liczby 3.
Na tablicy wiszą 2 jabłka. Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie:
– Ile jabłek wisi na tablicy?
Następnie wiesza jeszcze jedno jabłko i zadaje pytanie:
Jesień w ogrodzie i sadzie
– Ile jabłek teraz wisi na tablicy?
Nauczyciel przypina planszę z cyfrą 3.
3. Demonstracja sposobu pisania cyfry 3.
Nauczyciel pokazuje w jaki sposób należy napisać cyfrę 3. Dzieci mówią do czego cyfra 3
jest podobna. Ćwiczą pisanie cyfry palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegi lub
koleżanki.
4. Przedstawienie liczby 3 w aspekcie kardynalnym.
„Owoce Jasia” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.
Jaś owoce chętnie zjada.
– Bo są smaczne – tak powiada.
Jedną śliwkę na śniadanie,
dziś od mamy Jaś dostanie.
A na obiad gruszki dwie,
będą smaczne – to się wie.
Na kolację jabłka trzy.
– Jakie owoce zjada Jaś?
Powiedz mi.
Rozmowa na temat wiersza.
– Co Jaś chętnie zjada?
– Dlaczego Jaś je owoce?
– Ile śliwek zje Jaś na śniadanie?
– Ile gruszek zje Jaś na obiad?
– Ile jabłek zje Jaś na kolację?
– Których owoców jest najwięcej?
– Których owoców jest najmniej?
– Ile owoców jest wszystkich razem?
5. Przedstawienie liczby 3 w aspekcie porządkowym.
Na tablicy przypięte są 3 jabłka w różnych kolorach (czerwone, zielone, żółte). Nauczyciel
zadaje pytanie:
– Ile jabłek wisi na tablicy?
– Które z kolei jabłko jest czerwone?
– Które z kolei jabłko jest zielone?
– Które z kolei jabłko jest żółte?
6. „Trójki” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.
Dzieci poruszają się po sali w rytmie muzyki tanecznej. Na przerwę w muzyce zatrzymują
się i tworzą trzyosobowe grupy ustawiając się jeden za drugim. Na słowa nauczycielki „pierwsze dziecko”, „drugie dziecko”, „trzecie dziecko”, odpowiednie dzieci podnoszą rękę
do góry.
7. „Wesoła trójka” – ozdabianie cyfry 3.
Dzieci pracują w zespołach. Ozdabiają dużą cyfrę 3 rysując kredkami ołówkowymi wymyślone przez siebie wzory.
8. Ćwiczenia w pisaniu cyfry 3 po śladzie i samodzielnie.
Karta pracy, cz. 1, s. 22.
9. Nauka wierszyka – Posłuchaj rymowanki:
Trzy tygrysy mają zawody,
który pierwszy wskoczy do wody.
Trzy tygrysy się zmoczyły,
w wodzie nic nie zobaczyły.
10. Karta pracy- Pisz cyfry 3 po śladach i samodzielnie.
11. „Zbieramy owoce” – zabawa ruchowa z elementem skłonu.
Dzieci maszerują po sali w rytmie granym na bębenku. Na sygnał „zbieramy owoce” wykonują skłony naśladując podnoszenie z ziemi owoców.
Opracowała mgr Pękala Natalia