Temat zajęć: Wprowadzenie cyfry: „3”

Cele ogólne:
Rozwijanie mowy i myślenia poprzez aktywny udział w zajęciach.

Cele operacyjne: Dziecko:
– poznaje cyfrę 3 w aspekcie kardynalnym, porządkowym, mierzalnym
– bierze udział w zabawie ruchowej
– przelicza w dostępnym dla siebie zakresie
– powtarza prostą rymowankę

Metody:
Czynna, oglądowa, słowna

Formy:
Indywidualna, zbiorowa

Pomoce: płyta CD z piosenkami, liczmany do zajęć, plansze z cyframi, ilustracje do wiersza, karty pracy

Przebieg zajęć:

1. Powitanie piosenką: „Witamy”.

2. Powstanie liczby 3.

Na tablicy wiszą 2 jabłka. Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie:
– Ile jabłek wisi na tablicy?
Następnie wiesza jeszcze jedno jabłko i zadaje pytanie:
Jesień w ogrodzie i sadzie
– Ile jabłek teraz wisi na tablicy?
Nauczyciel przypina planszę z cyfrą 3.

3. Demonstracja sposobu pisania cyfry 3.

Nauczyciel pokazuje w jaki sposób należy napisać cyfrę 3. Dzieci mówią do czego cyfra 3
jest podobna. Ćwiczą pisanie cyfry palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegi lub
koleżanki.

4. Przedstawienie liczby 3 w aspekcie kardynalnym.

„Owoce Jasia” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.

Jaś owoce chętnie zjada.
– Bo są smaczne – tak powiada.
Jedną śliwkę na śniadanie,
dziś od mamy Jaś dostanie.
A na obiad gruszki dwie,
będą smaczne – to się wie.
Na kolację jabłka trzy.
– Jakie owoce zjada Jaś?
Powiedz mi.

Rozmowa na temat wiersza.

– Co Jaś chętnie zjada?
– Dlaczego Jaś je owoce?
– Ile śliwek zje Jaś na śniadanie?
– Ile gruszek zje Jaś na obiad?
– Ile jabłek zje Jaś na kolację?
– Których owoców jest najwięcej?
– Których owoców jest najmniej?
– Ile owoców jest wszystkich razem?

5. Przedstawienie liczby 3 w aspekcie porządkowym.

Na tablicy przypięte są 3 jabłka w różnych kolorach (czerwone, zielone, żółte). Nauczyciel
zadaje pytanie:

– Ile jabłek wisi na tablicy?
– Które z kolei jabłko jest czerwone?
– Które z kolei jabłko jest zielone?
– Które z kolei jabłko jest żółte?

6. „Trójki” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.

Dzieci poruszają się po sali w rytmie muzyki tanecznej. Na przerwę w muzyce zatrzymują
się i tworzą trzyosobowe grupy ustawiając się jeden za drugim. Na słowa nauczycielki „pierwsze dziecko”, „drugie dziecko”, „trzecie dziecko”, odpowiednie dzieci podnoszą rękę
do góry.

7. „Wesoła trójka” – ozdabianie cyfry 3.
Dzieci pracują w zespołach. Ozdabiają dużą cyfrę 3 rysując kredkami ołówkowymi wymyślone przez siebie wzory.

8. Ćwiczenia w pisaniu cyfry 3 po śladzie i samodzielnie.

Karta pracy, cz. 1, s. 22.

9. Nauka wierszyka – Posłuchaj rymowanki:

Trzy tygrysy mają zawody,
który pierwszy wskoczy do wody.
Trzy tygrysy się zmoczyły,
w wodzie nic nie zobaczyły.

10. Karta pracy- Pisz cyfry 3 po śladach i samodzielnie.

11. „Zbieramy owoce” – zabawa ruchowa z elementem skłonu.

Dzieci maszerują po sali w rytmie granym na bębenku. Na sygnał „zbieramy owoce” wykonują skłony naśladując podnoszenie z ziemi owoców.

Opracowała mgr Pękala Natalia