Temat zajęć: Powitanie Jesieni

Cele ogólne:
Rozwijanie mowy i myślenia poprzez aktywny udział w zajęciach.

Cele operacyjne: Dziecko:
– stosuje się do umów i reguł w zabawie;
– rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słuchania;
– rozumie i próbuje wypowiadać się na temat wysłuchanego wiersza;
– wie jakie są barwy jesiennych liści (określa je);
– rozpoznaje kolory: żółty, czerwony, zielony, brązowy;
– rozróżnia kształty różnych liści;
– rozwija sprawność manualną

Metody:
Czynna, oglądowa, słowna

Formy:
Indywidualna, zbiorowa

Pomoce: płyta CD z piosenkami, materiały do pracy plastycznej, instrumenty muzyczne, sylwety liści, plansza do wiersza, bibuła, kolorowe liście

Przebieg zajęć:

1. Powitanie dzieci piosenka: „Maszerują dzieci drogą”

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa z wykorzystaniem piosenki „Leśne duszki”

3. Słuchanie wiersza E. Ostrowskiej pt.: „Idzie lasem Pani Jesień”

Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu:
„Kto chodził po lesie?”;
„Co robiła Pani Jesień w lesie?”;
„Na jaki kolor pomalowała liście?”

4. Zabawa ruchowa: „Latające liście” : Nauczyciel rozdaje kolorowe liście: dzieci swobodnie biegają w różnych kierunkach po sali w rytm uderzanego tamburynu, gdy muzyka cichnie dzieci siadaj na dywanie.

5.Rozmowa o różnego rodzaju liściach, utrwalenie kształtów i nazw liści. Zwrócenie uwagi na budowę liścia, barwę. Dzieci dopasowują sylwety liści do ilustracji na tablicy. Segregowanie liści ze względu na kształt. Liczenie liści w danym kształcie. Wskazywanie liczby policzonych elementów.

6. Zabawa ruchowa: „Latające liście” : Dzieci swobodnie biegają w różnych kierunkach po sali w rytm uderzanego tamburynu, gdy muzyka cichnie dzieci siadaj przy stolikach.

7. Praca indywidualna dzieci.

Dzieci siadają przy stolikach, na których leżą przygotowane karty pracy liści, kredki. Określają rodzaj liścia i jakim kolorem go pomalują.

8. Zabawa ruchowa: „Babie lato” dzieci otrzymują paski białej bibuły. Dzieci swobodnie tańczą i poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce.

9. Dzieci uczestniczą w porządkowaniu sali po zajęciach. Prace zostaną wywieszone na wystawce dla rodziców.

Opracowała mgr Pękala Natalia