Temat zajęć: Szaruga jesienna.

Cele ogólne:
Rozwijanie mowy i myślenia poprzez aktywny udział w zajęciach.

Cele operacyjne: Dziecko:
– stosuje się do umów i reguł w zabawie;
– rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słuchania;
– rozumie i próbuje wypowiadać się na temat wysłuchanego wiersza;
– przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej
– zwraca się bezpośrednio do rozmówcy,
– śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru;
– chętnie uczestniczy w zbiorowych tańcach i pląsach
– dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu
– kończy kartę pracy

Metody:
Czynna, oglądowa, słowna

Formy:
Indywidualna, zbiorowa

Pomoce: płyta CD z piosenkami, wiersz, ilustracje do wiersza, plansze z parasolami, karta pracy

Przebieg zajęć:

1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Balonik”.

2. Zabawa muzyczno – ruchowa doskonaląca poczucie rytmu pt. ” Pada deszczyk” – ilustrowanie ruchem treści piosenki;

Pada deszczyk ( naśladowanie rękami padającego deszczu)
pada deszczyk (naśladowanie rękami padającego deszczu)
wieje, wieje wiatr ( wymachy rąk w prawo i lewo)
błyskawica grzmot ( klaśnięcie w dłonie i tupnięcie nogą )
błyskawica grzmot ( klaśnięcie w dłonie i tupnięcie nogą)
a na niebie kolorowa tęcza ( zatoczenie kręgu rękami nad głową)

3. Słuchanie wiersza A. Łady – Grodzickiej pt. ” Sześć parasoli”

– ilustrowanie treści wiersza za pomocą sylwet;
– rozmowa na temat treści wiersza;
– wykonanie masażyku na plecach kolegi;

Treść wiersza:
Kiedy deszcz na dworze pada, to w szatni stoi kolorowych parasoli gromada.
Ten pierwszy w esy -floresy – to parasol Teresy.
Drugi – czerwony w kółka – to parasol Jurka.
Trzeci – beżowy w kropki – to parasol Dorotki.
Czwarty – żółty w kwiatki – to parasol Beatki.
Piąty – w ciapki zielony – to parasol Ilony.
Szósty – niebieski w kratkę – wybrał sobie Małgorzatkę.
Z Małgorzatą chodzi wszędzie i czeka, aż deszcz będzie.

4. Zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność rozpoznawania kolorów i reagowania na umówiony sygnał pt. „Kolorowe parasolki”

– wybieranie parasolek w kolorze zielonym, czerwonym, niebieskim lub żółtym;
– swobodne poruszanie się w rytm muzyki;
– na przerwę w muzyce każde dziecko powinno odnaleźć kałużę w kolorze odpowiadającym parasolce

5. Segregowanie kolorowych parasoli ze względu na kolor. Porównywanie liczebności utworzonych zbiorów. Posługiwanie się określeniami: najmniej, najwięcej, tyle samo.

6. Karta pracy: łącznie w pary parasoli z tym samym wzorem

7. Zabawa muzyczno – ruchowa pt. ” Jesienny spacer”

– podczas gry na trójkącie dzieci maszerują pomiędzy rozłożonymi na podłodze kałużami;
– uderzenie w bębenek sygnalizuje schowanie się przed deszczem w ustalonym wcześniej miejscu

Opracowała Pękala Natalia