Temat zajęć: Dzień Postaci z Bajek

Cele ogólne:
Rozwijanie mowy i myślenia poprzez aktywny udział w zajęciach.

Cele operacyjne: Dziecko:
– uczestniczy w zabawach ruchowych
– tańczy i śpiewa proste, znane piosenki z repertuaru dziecięcego
– rozwiązuje zagadki
– wypowiada sie na temat ulubionej bajki
– wykonuje prace plastyczną
– zna bajkowe postaci
– bierze udział w zabawach związanych z bajkowymi postaciami
– rozpoznaje bajkowych bohaterów

Metody:
Czynna, oglądowa, słowna

Formy:
Indywidualna, zbiorowa

Pomoce: płyta CD z piosenkami, książki i rekwizyty przyniesione przez dzieci, ilustracje tematyczne, ilustracje z postaciami bajkowymi, rekwizyty bajkowe, materiały do pracy plastycznej, ilustracje do zagadek, materiały do zabaw zręcznościowych

Przebieg zajęć:

1. Powitanie piosenką: „Witamy”, „Powitania nadszedł czas” oraz „Zróbmy wielkie koło”. Utrwalenie słów piosenek połączone z inscenizacją ruchową.

2. „Wszyscy, którzy…” – zabawa na powitanie z chustą animacyjną.

Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż do „Zaczarowanej krainy baśni”. Tłumaczy, iż najpierw chciałaby sprawdzić jakie są baśniowe upodobania dzieci. Prosi, by wszyscy chwycili w ręce kolorową chustę i wykonywali wspólnie polecenia:

– dzieci, które lubią słuchać baśni o wróżkach zamieniają się miejscami przechodząc pod chustą
– dzieci, które lubią słuchać baśni o czarownicach i złych duchach turlają się w prawo
– dzieci, które lubią tworzyć własne baśnie, siadają na chuście i chwytają się za ręce.

3. Przedstawienie przez dzieci przyniesionych bajek i baśni- książeczek lub innych elementów z nimi związanymi.

4. Rozwiązywanie tytułów bajek na podstawie zagadek.

Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała. Czerwony Kapturek
Jakie imiona mają, braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatkę zrobioną z piernika. Jaś i Małgosia
Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele, a na wielkim balu gubi pantofelek. Kopciuszek
Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka. Dlatego też jej imię brzmiało. Calineczka

5. „Jaka to bajka?” – zabawa w skojarzenia.

W obręczach znajdują się ilustracje z wybranych bajek a obok obręczy rekwizyty z wymienionych utworów. Zadaniem dzieci jest prawidłowe ułożenie przedmiotów do danej obręczy.

Kapelusz czerwony, koszyczek Czerwony Kapturek
Poduszka, korona, koń Śpiąca Królewna
lusterko, jabłko, krasnale Królewna Śnieżka
Fartuch, suknia, dynia, pantofelek Kopciuszek
Pierniki, gałązki Jaś i Małgosia
Orzech włoski, żaba, kwiat Calineczka

6. „Bajkowe postacie” – improwizacja ruchowa przy muzyce.

Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, w przerwie „zamieniają” w wybrane postaci z bajek.

Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka
wilk skrada się na palcach
Baba Jaga lata na miotle
Jaś i Małgosia idą przez las podskakując
Calineczka tańczy z księciem
Kopciuszek sprząta
Macocha przegląda się w lusterku

7. „Zatrute jabłko” – zabawa rozwijająca szybkość i refleks.

Wybór dwóch drużyn. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel puszcza w obieg „zatrute jabłko”. Dzieci muszą je sobie podawać z rąk do rąk podczas trwania muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z jabłkiem „zapada w sen”- odpada z gry. Zwycięża drużyna, której członek jako ostatni zostanie na „placu boju”.

8. „Pomagamy Kopciuszkowi” – zabawa rozwijająca sprawność manualną.

Wybór dwóch drużyn. Zespoły otrzymują po dwie miski. Jedną pustą, a drugą wypełnioną kaszą i fasolą. Zadaniem drużyn jest jak najszybsze oddzielenie fasoli od kaszy.

9. „Taniec Bajek” – improwizacja ruchowa z wykorzystaniem gazet.

10. Zabawa „Traf w Czarownicę” – celowanie do postaci papierowymi kulkami.

11. Praca plastyczna: kolorowanie postaci z bajki.

Opracowała mgr Pękala Natalia